İktisat
modellemelerine basitlik ve işlerlik sağlanması için iktisatçılar özellikle ana
akım iktisatçıları tarafından iktisat biliminde bazı kavram ve varsayımlar
geliştirilmiştir. Bu varsayımlardan en başta geleni, birey ya da kuruluş
şeklinde ekonomide varlık gösteren ekonomik birimler; tüketiciler için fayda
üreticiler için kâr maksimizasyonu amaçlayan, risk ve dalgalanmaları göz önünde
bulundurup buna göre bir ekonomik davranış belirleyen ve dolayısıyla rasyonel
davranması beklenen karar alıcılardır.
Ancak bu temel varsayımın aksine ekonomik
karar birimlerinin aynı koşullarda aynı şekilde davranış sergilemedikleri ve
davranışlarında başka faktörlerin de mevcut olduğu görülmektedir. Etkileşimde
oldukları faktörlerden en önemli olanı psikolojidir.
Bu bağlamda nöro ekonomi bilimi ortaya
çıkmıştır. Literatürde nöro ekonomi kavramı: ‘Ekonomik ortamlarda insan
kararlarının biyolojik temellerini anlamak için bir araya gelmiş
interdisipliner çalışma alanı’ şeklinde tanımlanmaktadır(http:
//www.noroekonomi.com/).
Nöro ekonomi,
nöroloji, iktisat ve psikolojiden etkilenerek iktisadi karar birimlerinin risk
beklentileri karşısında fırsatları değerlendirecek karar almaları, borsa
oyunları, iş bırakımları, tasarruf ve yatırım eğilimleri,tüketim tercihleri
gibi davranışlarında beyin dalgalarının oynadığı role dikkat
çekerek iktisadi
olaylara
açıklama getirebilme yöntemidir.Literatürde ilk kez 1998 yılında Prof. Krvin Mc
Cabe tarafından kullanılmıştır.
Bir başka deyişle nöro ekonomi, davranışsal
iktisada sinir sistemini gözlemeyi eklemiştir.
Nöro ekonomi çalışmalarında deney, saha
çalışması, labaratuvar, fonksiyonel manyetik rezonans görüntüleme yöntemleri en
etkin araçlar olarak kullanılmaktadır. Nöro ekonomi yaklaşımında karar ve
tercih süreçleri, risk ve kazançlar ile birlikte değerlendirmekte ve beynin bu
süreçteki rolü, sinir hücreleri ve biyokimyasalların bu süreçlerdeki
işleyişleri inceleme konusu yapılmaktadır.
ÖRNEK
UYGULAMALAR:
- Çekirdek spin tomografisi tüpüyle yapılan deneye, deneklerin beğendikleri markalar açıklanmadan önceki beğendikleri içecekle, marka açıklandıktan sonraki beğendikleri içeceğin farklılaşmasından yola çıkarak marka seçimi yaparken sezgisel ve farklı etkenlerden etkilenen bir yapının olduğu sonucuna varılmıştır. Marka açıklanmadan önce beğenilen içecek içildiğinde nöronsal ödüllendirme merkezinin beş misli güçte bir reaksiyon gösterdiği gözlemlenmiştir.Psikolojik ve bilinçaltına yerleşmiş verilerin karar alma sürecinde etkin olduğu gözlenmektedir
- Beyinde ödüllendirme merkezini en etkin şekilde harekete geçirmek için önce küçük ödül sonra büyük ödüle yönlendirilmelidir. Bu şekilde nucleus accumbens bölgesindeki sinapları harekete geçirmektedir.
- Ürünlerin ayırt edici özellikleri olan Somatic markerlar ürünleri hatırlamak açısından logolardan daha önemlidir.
Sonuç olarak finans ve para konularında, her
ne kadar insanların rasyonel davrandıkları
öngörülse de alınan ekonomik karar kararların duygulardan bağımsız olmadıkları
görülmektedir.
Nöro ekonomi
biliminin keşfi, ülkelere pek çok getiriler sağlayacağından ötürü, oldukça
önemli bir unsurdu. Gelecekteki muhtemel gelişimi de göz önüne alınacak olursa,
nöro ekonomi uygulamalarıyla en kısa zamanda tanışan ülkeler, kendileriyle eşit
konumda olan diğer rakip ülkelere nazaran, rekabet üstünlüğü kazanmış olacaklar
ve dolayısıyla uluslararası platformda her alana ilişkin paylarını arttırmış
olacaklar.
Nöro ekonomi
alanı bir çok iktisatçı tarafından desteklenmesine rağmen büyük bir bölüm
tarafından halen eleştirilmektedir ama unutulmamalıdır ki oyun
teorisi,
matematiksel iktisat ve ekonometri sahip oldukları alet ve yöntemlerle iktisat
bilimine katkıda bulunmuş fakat şimdi sorgulanmaksızın uygulanır hale gelmiştir.
Nöro ekonominin de gidişatı bu şekilde görünmektedir.
SÜLEYMAN KARAZEYBEK
KAYNAKÇA
· SOYDAL,Haldun
& MIZRAK, Zekeriya& YORGANCILAR, Fatma Nur,SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik
ARAştırmalar Dergisi “Nöro Ekonomi Kavramı’nın İktisat Bilimi İçindeki Yeri, Önemi ve
Bilimselliği”
·
ÇİFTÇİ,
Hakkı, Ekonomi Bilimleri Dergisi Cilt 9 no:1,” İktisadın Farklı Bir Çehresi
; Nöro İktisat”
·
HAYKIR
HOBİKOĞLU, Elif “Nöro Ekonomi Çerçevesinde Tüketici Karar Alma Davranışını
Etkileyen Duygusal Temelli Faktörler ve Tüketin Kararı Etki Aracı Olarak Dikkat
Çekici Tüketim İlişkisi”
·
ÇIPLAK,
Benan, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,Cilt 5,
sayı:1,”Nöroekonomi ve Vergi Uyumu İlişkisi”
·
(http:
//www.noroekonomi.com/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder